Amikor Európában kitört a második világháború, a bombázások elsődleges célpontjává London vált, az emberek pedig éjszakára lehúzódtak a londoni metróba, hogy elkerüljék az éjszakai bombázásokat...

EDINBURGH-I VÁROSLÁTOGATÁS

EDINBURGH-I VÁROSLÁTOGATÁS  3*

Egyesült Királyság, Skócia, Edinburgh
Indulások: 2025.06.11-tól
Időpontok: 4 db
Ellátás: reggeli
Besorolás: 3*
Besorolás: 5*
Szállás: Hotel
Utazás: menetrendszerinti járattal

Csoportos városlátogatás magyar nyelvű idegenvezetéssel

Fedezze fel Edinburgh lenyűgöző városát és környékét egy izgalmas új program keretében! Skócia történelmi kincsei, királyi hagyományai és természeti csodái várják Önt ezen a különleges városlátogatáson. A Hopetoun House elegáns kúriájától a világhírű edinburghi várig, ahol a skót koronázási ékszerek és történelmi ereklyék tárulnak fel, minden lépés új felfedezést tartogat. Ne hagyja ki a Stirling várat sem, amely a skót történelem központi szereplője volt, és élvezze a lepárlók kínálta gin és whisky kóstolót, mely Skócia legfinomabb italait tárja elénk. Látogassa meg velünk Edinburgh ikonikus helyszíneit, és tapasztalja meg a város páratlan hangulatát!

1. nap • Budapest - Edinburgh

Reggel elutazás repülőgéppel Budapestről Edinburgh városába. Az érkezést követően látogatás és teadélután a Hopetoun House vidéki kúrián. A XVIII. századi Hopetoun House a Hope család által vásárolt birtokon került megépítésre. A kúria György korabeli berendezésekkel és gyönyörű angolkerttel várja a látogatókat. Látogatás a Szent Egyed-katedrálisnál. A XII. századi plébániatemplom királyok és királynők által sűrűn látogatott katedrálissá nőtte ki magát az évek során. Ezen a szent helyen kapta meg II. Erzsébet királynő a skót koronaékszereket 1953-ban és mai napig a katedrális ad helyszínt a Bogáncsrend lovagjainak avatásához. Szállás Edinburgh-ban.

2. nap • Edinburgh

Látogatás a skót királyság egyik legfontosabb erődítményében, az edinburghi várban, mely számtalan történelmi konfliktus részese volt. Itt láthatók a koronázási ékszerek, a koronázókő, Stuart Mária szobája, és a város legrégebb épülete, a Szent Margit-kápolna. Séta a híres „Királyi mérföld” -ön, a Royal mile-on, ami az UNESCO Kulturális Világörökség része és az óváros központja. Délután szabadprogram vagy fakultatív program: utazás a világhírű Rosslyn-kápolnához, mely 15. századi megépítése óta a Sinclair család magánkápolnája. A Sinclair család Dan Brown írót, a Da Vinci Kód megírásakor hónapokig vendégül látta. Ezt követően látogatás a Glenkinchie lepárlóban, melynek névadója egyike Skócia legkülönlegesebb italainak. A látogatás során az érdeklődők megismerkedhetnek a tradicionális whisky gyártás teljes folyamatával, az árpamaláta helyes tárolásától kezdve a whisky előállításáig, amelyet a túra végén meg is kóstolhatnak. Szállás Edinburgh-ban.

3. nap • Stirling

Látogatás a skót felföld kapujához, Stirling várához, mely az egyik legnagyobb és egyben legfontosabb vár Skóciában, mely középkori stratégiai szíve volt az országnak, valamint a kulcsa annak a királyságnak, amelyért évszázadok óta harcoltak. Az erődítmény a Várdomb tetején áll, amely egy stratégiailag kiválóan védhető vulkanikus eredetű szikla. A kastély a Stewart uralkodók kedvenc királyi rezidenciája volt, itt koronázták meg többek között Stuart Máriát, a skótok királynőjét. Ezt követően látogatás és gin kóstoló a Stirling lepárlóban. Stirling első legális szeszfőzdéjéhez Stirling város néhány legérdekesebb története kapcsolódik. A lepárlóban tett séta után gin és ginlikőrök kóstolhatók, beleértve a díjnyertes Red Cap-t és a csalánalapú Stirling klasszikus gint is. Szállás Edinburgh-ban.

4. nap • Edinburgh - Budapest

Délelőtt szabadidő Edinburgh-ban, majd transzfer a repülőtérre. Megérkezés Budapestre a menetrend szerint. Minimum létszám: 15 fő

519 500 Ft/fő-től +

Amikor Európában kitört a második világháború, a bombázások elsődleges célpontjává London vált, az emberek pedig éjszakára lehúzódtak a londoni metróba, hogy elkerüljék az éjszakai bombázásokat. Miután ezek a föld alatti helyek egyre zsúfoltabbá váltak a brit kormány úgy döntött, hogy menedékeket hoz létre a föld alatt, melyek megfelelőek a légitámadások átvészelésére. Az ötletük az volt, hogy építenek tíz menedékhelyet, amiket a metróvonalak mentén helyeznek el, egészen közel az állomásokhoz, így a háború végeztével ezeket az ujonnan épült alagutakat beolvasztanák a metróhálózatba. 

A Stockwell óvóhely háborús emléknek dekorálva

 

A menedékhelyek munkálatai 1940 novemberében kezdődtek meg. Minden menedék 5 méter széles és 370 méter hosszú párhuzamos alagutakból állt, melyeket két részre osztottak, így helyet kaptak benne teljesen felszerelt hálófülkék, orvosi szobák, konyhák, és a csatornázást is megoldották. A föld felett minden menedék aknát speciálisan épített, bunkerek védtek, melyek megakadályozták, hogy a bombák közvetlenül elérjék föld alatti célpontjaikat. Minden ilyen épületben felvonókat  és csigalépcsőket helyeztek el amik levezettek az alagútba. 

Eredetileg tíz menedékhelyet hoztak volna létre, ám ezekből végül csak nyolc épült meg, a Belsize Park,  Camden Town,  Goodge Street, Chancery Lane, Stockwell, Clapham North, Clapham Common és a Clapham South metróállomásoknál. A tervezett tízezer fős kapacitásuk is lecsökkent nyolcezer főre. 1942-ben készültek el az óvóhelyek, azonban mikor elérkezett az ideje, hogy megnyissák a lakosok előtt a kormány meghátrált. A legrosszabb bombázások már véget értek, továbbá költséges lenne a menedékhelyek fenntartása, ezzel érveltek. A nyilvánosság egyre növekvő nyomásának ellenére a hatóságok úgy döntöttek nem lehet megnyitni az alagutakat míg a bombázások ismét fel nem erősödnek.  

A repülő bombák érkezése végül arra kényszerítette a kormányt, hogy nyissák meg a rejtekhelyeket, így végül ötöt megnyitottak, a maradék hármat pedig különböző kormányzati felhasználásokra, mint például a katonai csapatoknak tartották fenn. Az alagutakhoz való hozzáférést jegyekkel ellenőrizték, azonban azok nem bizonyultak túl népszerűnek. A mért legnagyobb éjszakai létszám 1944. július 24-én 12.297 fő volt, ami mintegy egyharmada a teljes  lehetséges befogadóképességnek.

Miután a repülő bombáktól való félelem ismét elmúlt a bunkereket bezárták az emberek pedig ismét a metróállomásokba menekültek éjszakára.  Az óvóhelyeket eredeti céljaikra kevesebb mint egy évig használták. A háború után némelyik a hadsereg ideiglenes szálláshelye lett vagy raktárként funkcionált. A Clapham South menedéket a háború utáni nyugat indiai bevándorlók elszállásolására használták, majd 1951-ben Festival Hotel-lett, mely olcsó szállást biztosított a Festival of Britain-re érkezők számára. A Clapham South óvóhely nyitva áll a látogatók számára előre lefoglalt szervezett túrák keretében, melyet a londoni közlekedési múzeum szervez. 

Bejárat a Clapham South menedékhez, mely fölé egy panelház épült. 

Egy forgalmas éjszaka a Clapham South óvóhelyen 1944 júliusában. Az akkor használt feliratok és jelzések még ma is láthatóak. 

Ahol lehetséges volt, a családokat együtt szállásolták el, kihasználva az olyan hálófülkéket ahol az ágyak egymással szemben voltak. A helyi lakosoknak saját hálófülkéjük lehetett az emeleten. 

Ezek a lépcsők vezettek a Clapham Southoz csatlakozó metróállomáshoz. Ezt is úgy építették, hogy később össze lehessen kötni a meglévő vonalakkal, így jöhetett volna létre az Express Nothern Line útvonal, a háború után. Erre azonban nem került sor. 

A Clapham Sout bunker irányítóterme. 

A Clapham South alsóbb szintjén  ma egy földalatti gazdaságot üzemeltetnek.

A Goodge Street állomás alatti menedék bejáratának egyike a kettő közül.